søndag den 7. februar 2016

Luftige flütes - med en rest af pizza/tomat-sovs


Om det er vejret, vitaminpiller eller min morgen-dram, der gør det... aner jeg ikke. Jeg er i øjeblikket sprængfyldt med energi, så selvfølgelig skal det udnyttes. Jeg har været i køkkenet, arbejdet med store armbevægelser, så nu har jeg masser af stof og billeder til Stop Spild Af Mad - indlæg, der "bare lige" skal skrives :-D

Fryseren var tømt for hjemmebagt brød, som ER det bedste... og i køleskabet stod en sjat hjemmelavet pizza/tomat-sovs og stirrede olmt på mig. Jeg havde ingen planer med den, så selvfølgelig skulle den afprøves i brød, fremfor at ende i affaldsskakten. Som sådan går jeg aldrig slavisk efter en opskrift, men den faste grunddej er stort set altid den samme:

50 g gær
2½ dl fingervarmt vand eller mælk
1 æg
½ dl olie eller 20 g smeltet smør
1 spsk. sukker
1 tsk. salt

Gæren røres ud i vand eller mælk og de øvrige ovenstående ingredienser tilsættes
Tilsæt herefter hvad du har af: Kerner, revne grønsager, en rest suppe, kartoffelmos, ris,
pesto, sovse... "Fingerregel: Højest 2 dl af faste ingredienser (tilsæt lidt mere væske) og højest 2½ dl af flydende"

I dette tilfælde
1 dl pizza/tomat-sovs
Herefter det mel den kan tage... det er svært at komme med en vægtangivelse, for det afhænger jo klart af, hvad man har valgt at bruge i brødet. Men dejen skal selvfølgelig være sammenhængende... hellere en smule klistret fremfor tør. Er den for tør... ender du med kanonkugler :-/

Lad dejen hæve lunt og tildækket på et træk-frit sted i 1 time (evt. i ovnen, som selvfølgelig ikke er tændt) :-D
Form dit brød, som du lyster... runde, flade, aflange...
Lad hæve yderligere i 30 minutter
Indstil ovnen til 225 grader... sørg for den er ordentlig varm, ved at lade den stå 5-6 minutter på temeperaturen, inden du sætter brødet ind
De her flütes fik omkring 30 minutter... men tjek jævnligt efter 20.


Du kan vælge at pensle med æg, vand, mælk, kaffe o.s.v. men kan også helt lade være.
Flütene blev super lækre med skøn "pikant" smag, som går virkelig godt i spænd med smør og ost. Kan selvfølgelig også bruges, som gnave-brød, panini eller hvad du ellers bruger brød til :-D




Ingen kommentarer:

Send en kommentar