lørdag den 26. december 2015

Tips: Læs på lektien og bliv en glad værtinde


Dagen før juleaften stod jeg glad i køkkenet og skrålede med på "Det er jul, det er cool"... mens jeg drømte mig til udseendet af min Risalamande-cheesecake. Nettet har jo været oversvømmet af smukke kager... nemme smukke kager :-/ Yeah right!! Nu er det ikke sådan, at jeg vil pege fingre af nogen specifikt... blot konstatere, at jeg ikke selv havde læst ordentligt på lektien og brugt min logiske sans.

I opskriften skulle der bruges husblas (indlægget er ikke sponsoreret) forbavsende meget lidt husblas, men jeg valgte at følge opskriften slavisk alligevel, da jeg ikke tidligere har lavet meget med husblas. Selvfølgelig skulle jeg have søgt efter tommelfingerregler på brugen af husblas, for så ville jeg have vidst:

Dosering - en tommelfingerregel:
Løs gelé: 5-6 blade pr. ½ liter væske.
Fast gelé: 8-9 blade pr. ½ liter væske.

Men det kan man jo altid komme bagefter og sige. Min smukke kage udeblev... mens geléen sivede ned gennem kagen og ud i bunden af køleskabet og lavede et royalistisk svineri :-( Kagen røg på frost... uden jeg havde den fjernest ide om, om det kunne lade sig gøre.


Desserten... valgt jeg at redde med min hurtige risalamande, hvilket dog slet ikke havde været nødvendigt. Jeg vælger at tro på, at gæsterne spiste min kage med velbehag... og ikke kun for at gøre mig glad :-D


Mit hysterisk anfald har lagt sig... det er jo mit problem, at jeg igen har stolet blindt på en af  "de store madbloggere", istedet for at gøre mit fodarbejde ordentligt. Hmprff!!!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar