onsdag den 30. december 2015

Kalkunbryst - Dagens dato-fund


Efter adskillige dage med svinekød og brun sovs, trængte jeg virkelig til noget enten med vinger eller skæl :-D Og valget var nemt, da jeg i favorit-butikken fandt ca. 1 kg kalkunbryst.


Brystet blev delt i to. En steg og en pose til sammenkogt. Det vil sige, der er mad til 2 personer i 4 dage hos os. Kød til en 5'er pr. måltid... det er ikke så dårligt :-D

Stegen lavede jeg efter min gode gamle opskrift, som har været begravet i årevis. Hvorfor jeg pludselig stoppede med at spise kalkunkød, kan jeg slet ikke huske, for det smager jo vidunderligt.

Fremgangsmåde:
Dup stegen tør
Smør den med et godt lag honning
Krydr med timian - brug frisk hvis du har
Dæk stegen med baconskiver - kom godt ind under
Sættes i en 200 grader forvarmet ovn i 50 minutter
Når kernetemperaturen ligger på 75 grader, tages stegen ud - og den får lov at hvile i 15 minutter



Noter:
Husk fjerkræ skal gennemsteges
Er din honning blevet hård og fast - zap den på fuld effekt i mikroen i 2-3 sekunder. Herefter vil den være smørbar
Spar tid og strøm - vælg tilbehør der kan laves i ovnen sammen med kalkunen




Ingen kommentarer:

Send en kommentar