lørdag den 3. oktober 2015

Frikadeller uden æg


Kan man lave frikadeller uden æg?? Ja... selvfølgelig kan man det. Dermed ikke sagt, at jeg altid gør det... for har jeg æg, kommer jeg altid et i. Det binder bare på en eller anden måde farsen bedre sammen :-D

En pande frikadeller uden æg:
500 g hakket svinefars (evt. halv kalv)
Et ½ stort finthakket løg
En god håndfuld revet squash (kunne ligeså godt være andre grønsager)
Rigeligt friskkværnet peber
1-2 dl mælk (eller vand)
2-3 spsk. mel
½ spsk. pulled pork rub (kan undlades)
Salt (En anelse mere end hvis farsen er uden grønsager)

Rør fars, squash og løg godt sammen
Tilsæt mel og krydderier... undtagen salt og rør det sammen
Hæld mælk ved lidt af gangen, indtil farsen har den ønske konsistens. Jeg kan bedst lide min en anelse "lind", men samtidig skal du være opmærksom på, at squashen "vander" en del under opvarmning
Tilsæt salt og stil farsen på køl, mens du forbereder tilbehøret
Steg dellerne i smør... eller som du ellers plejer
Dellerne bliver på pga. af squashen knap så sprøde, som ellers. Til gengæld bliver de mere saftige :-D

I det hele taget er fars-mad en rigtig godt forklædning til grønsager. Desuden... som før sagt, kan alle grønsager stort set bruges... og du slipper for at smide små gnallinger i skraldespanden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar