fredag den 19. juni 2015

Sommer-gul løgsuppe - mens vi venter


Årstiden skriger nødvendigvis ikke på suppe... men det gør jeg og mit lille Stop Spild Af Mad hjerte. Desuden... man skulle saftsusme ikke tro, at vi er i midten af juni :-/ surt opstød



Jeg havde både hvidløg, almindelige hvide løg + forårsløg
Frisk timian, en sjat fløde og sambal oelek
Vand, bouillon og ikke mindst... et ordentligt drys gurkemeje
Og... salt + peber i de rigtige mængder

Inden jeg går videre, skal vi så ikke bare fastslå, at suppe er den helt store stemme reste-sluger??


Suppe er altså bare ingen raketvidenskab... og selv som nybegynder i supper, er det næsten umuligt at spolere, hvis man ellers har en smage-ske og bruger den flittigt :-D I det hele taget... smag din mad til løbende under forberedelsen, så du får føling med, hvad der evt. skal tilsættes af f.eks salt og krydderier. Suppe der mangler salt, er ikke nogen fornøjelse... men sandelig heller ikke med for meget.

Fremgangsmåden er enkel. Hak hvidløget groft, skær alm. løg og forårsløg i ringe (gem det grønne af forårsløget til topping)
Steg løgene i lidt olie eller smør ved middelvarme i 20 minutter. De skal være klare og bløde.
Tilsæt vand til det dækker og suppler med fløde.
Lad suppen simre i 10-15 minutter.
Smag til med sambal oelek, salt og peber - og ikke mindst... juster farven med gurkemeje, ellers kan det godt blive en "fimset" sag at se på.
Server suppen med det rå forårsløg på toppen.

Hvis du vil hare mere suppe inspiration, klik på etiketten suppe.

4 kommentarer:

  1. Selvfølgelig er det suppevejr ... Jeg overgav mig i forgårs og gik ned og startede fyret igen efter at have set tv flere aftenen under et tæppe, fordi jeg frøs.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har dog ikke tændt for varmen igen, men ski-sokker og tæppe ligger klar, når jeg skal se tv :-D
      - Pia

      Slet
  2. Og hvis der så er noget suppe tilbage, kan det kommes i et brød...

    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan det nemlig Hanne, men resterne af denne suppe, kommer i en sammenkog med kylling. Det ville den vist egne sig fortrinligt til :-D

      - Pia

      Slet