fredag den 22. maj 2015

Ramsløg - nu er de til at finde




Ja nu griner du nok højt... men først efter ramsløgene er sprunget ud, har jeg været helt sikker i min sag :-D I de sidste par måneder har vi gået med snydeskaftet i skovbunde, revl og krat... uden at være "heldige". Godt nok havde jeg læst, at ramsløg findes over alt... men indtil nu, har jeg været muggen over, det åbenbart ikke var, hvor jeg befandt mig ha ha ha. Skal vi så bare lige fastslå, at botaniker bliver jeg vist aldrig :-D

Inden du selv går på jagt, vil jeg på det kraftigste opfordre til, at du svinger forbi Havenyt, her kan du finde alle de nødvendige informationer, du har brug for!!!

Ramsløgets blade har en fin aromatisk smag af hvidløg med en snert af porre. De er mildere end hvidløg, men meget stærkere i smagen end f.eks. purløg.
Du genkender ramsløget bedst ved at gnide på bladene... "dufter" de markant af hvidløg, så er du på rette vej.
Ramsløg kan bruges i madlavningen, hvor du ellers ville have brugt hvidløg.
Som du kan læse meget mere om i ovenstående link (det røde) kan ramsløg forveksles med liljekonval...
(Hvilket jeg ikke forstår, men nu er liljekonval også min helt store favorit blomst :-D )

Følg med når jeg viser, hvad jeg bruger ramsløg til. 



2 kommentarer:

  1. Det sære er, at har man først set noget én gang, så er det pludselig ikke så sjældent mere! Jeg havde en kæreste, hvis bil jeg aldrig havde set før, selvom jeg ofte tog turen Sønderborg-Aalborg. Pludselig så jeg en mage til næsten hver dag.
    Mine forældre boede ved en lille skov, og når ramsløgene blomstrede, så kunne vi næsten ikke klare at lukke et vindue eller hoveddøren - der var rent ud sagt en hørm af hvidløg i luften.
    God pinse!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Den med "hørmen"... kan jeg klart sætte mig ind i.. tihi :-D

      Slet