lørdag den 25. april 2015

Vidste du at...

... hvert år smider danske købmænd og supermarkeder over 150.000 ton mad ud?? Billedligt talt svar det til 1,2 milioner fyldte indkøbsvogne om året... oven i det kommer 12.000 ton om året fra specialforretninger som slagtere, fiskehandlere og grønthandlere?? Og så har jeg ikke engang nævnt  hoteller, restauranter, institutioner og storkøkkener. Men vi forbrugere "er også godt med" 260.000 ton bliver det til... ialt 700.000 ton mad om året, som vel og mærket kunne være spist. (Ca. 5,5 millioner fyldte indkøbsvogne... ??)

Det er sindsygt svimlende tal... og fuldstændig grotesk, når man tænker på, at maden kunne være spist og at der rent faktisk i Danmark sidder mennesker, der ikke kan få det til at løbe rundt og lever på sultegrænsen.

Heldigvis er flere fødevareforretninger begyndt at tage ansvar... og har indført madspilds-politik. Et af punkterne er blandt andet, at sætte priserne ned på varer, der nærmer sig sidste salgsdato... noget jeg benytter mig af, når det er muligt. Se evt. her.

Resturanter har indført goodie-bags... super godt initiativ. Nu kan man tage den lækre mad med hjem, helt legalt som er købt og betalt. Desværre oplever jeg stadig alt for tit, at folk syntes, det er for pinligt??

Vi forbrugere kan også godt tillade os, at klappe os selv på skulderen og smile. De seneste år er vores madspild faldet med 25%. Endelig er det gået op for mange, at rester kan spises... og at det samtidig er rigtig godt for økonomien. Mangler du inspiration, vil jeg forslå at du tager en rundfart her på bloggen... men også mange andre (mad)blogs, har madspild som etikette.

Jeg må endnu engang bøje mig i støvet for Selina Juul... stifteren af organisationen Stop Spild Af Mad. Med hende i forgrunden er der kommet meget mere fokus på madspild... ikke bare i Danmark med på verdensplan.



2 kommentarer:

  1. Åhhh min Kære!

    Det er da absolut mig, der takker! Takket være dejlige mennesker som DIG, er Stop Spild Af Mad bevægelsen blevet så stor.

    Vores fælles handlinger skaber en kæmpe forskel i hele samfundet.


    Kærligst,
    Selina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar Selina :-D

      Og de der fælles handlinger... kommer der heldigvis flere og flere af. Nu er det vist for alvor gået op for folk, at det kan betale sig...

      - Pia

      Slet