tirsdag den 25. november 2014

Gendyrk (Rødbeder)


Hovsa... den havde jeg da helt glemt, hvilket er helt ufortjent :-D Sæsonen for f.eks. syltede rødbeder er jo over os... jeg kan kun snakke for mig selv: "Og ja... jeg sylter". Til det skal der bruges en del rødbeder... og sætter du endestykkerne (selvfølgelig før de er kogt) i vand, kommer der efter et stykke tid de sødeste farverige blade frem, som du kan bruge i salater.

På et eller andet tidspunkt, syntes jeg, jeg mindes, nogen snakkede om, at man kunne stuve stilkene?? Jeg er ikke 100% sikker, men det skal undersøges og afprøves, hvis der er noget om snakken :-D


2 kommentarer:

  1. Det råd kunne måske være fra mig. Da jeg for mange år siden havde en ret god urtehave, brugte jeg at plante dem, jeg tyndede ud, i en række. Folk troede, jeg var tosset, for de smed dem bare ud. Når jeg havde rødbeder nok, brugte jeg at stuve bladene og stilkene eller putte dem i salat. Men jeg kan ikke få det til at virke med hjemmelavede rødbedespirer (som man får i salat på restauranter) - så kender du fidusen, vil jeg gerne have den! Før i tiden gemte jeg grøntsagerne i en kule, men så fandt jeg på at dække f.eks. gulerødder, rødbeder og pastinakker med et godt lag halm - så er der friske grøntsager hele vinteren.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Ok... man kan altså stuve både blade og stilke?? Det må godt nok give en skøn farve :-D Jeg skal ikke tynde ud i vores rødbeder... ti hi... B sår dem enkeltvis af samme grund :-D

      Jeg har også prøvet med rødbedespirer, virkede overhovedet ikke... de kan efterhånden købes ved flere grønthandlere, men det er selvfølgelig ikke nært så sjovt.

      - Pia

      Slet