søndag den 31. august 2014

Hjemmelavet saft af nedfaldsfrugter og "fryser" bær


Først en tilståelse... jeg drikker ikke selv saftevand eller sodavand for den sags skyld. Jeg holder mig til ganske almindelig postevand eller humle, når det skal være ekstra festligt...  :-D

Men... min bedre halvdel drikker det i litervis og helst af den syrlige slags, hvad jeg da slet ikke kan lide, så denne opskrift er opstået på hans primisser - sådan da - og hvad jeg havde at gøre godt med.

Saft til 1 liter... og en slat:

I fryseren fandt jeg en pose med jordbær, en med stikkelsbær og en med vindruer... godt og vel 3-3½kg
I kolonihaven 4-5 nedfaldsæbler og 10-12 blommer
I køleskabet 1 øko-citron

Det hele kom jeg i en gryde, hvor det langsomt fik lov at komme op og simre. Citronen med skræl, æbler med skræl og kernehus i mindre stykker og blommerne skar jeg  over, for at tjekke for eventuelle hvepse og andet kravl. Du kan fjerne stenen, men det er ikke nødvendigt. 

Massen fik lov at simre i 2-2½ time, hvorefter jeg valgte at tilsætte ½ liter vand og massen simrede videre et stykke tid.

Først siede jeg de grove dele fra i et dørslag... og bagefter fik væden lov at løbe gennem et klæde og dørslag natten over. På det her tidspunkt har man allermest lyst til at lægge pres på, så det går lidt hurtigere - men det er en dum ide, da saften derved bliver uklar og grumset.

Saften kogte jeg op igen og tilsatte tomme vaniljestænger, jeg havde liggende - ydremere tilsatte jeg 300 gram sukker, som fik lov at opløse sig. På det her tidspunkt så min bedre halvdel fornøjet ud, så det måtte jeg stole på :-D

Lige en vigtig indskydelse - specielt på andendagen er det vigtigt at holde døre og vinduer lukkede, hvis du da ikke føler trang til at blive overfaldet af horder af hvepse. De stod ligefrem i kø på mit køkkenvindue!!! 

Og hvad skal man så lige opbevare saften i, hvis man ikke har glasflasker stående?? Man skal selvfølgelig sende sin elskede i Netto helt alene, så bliver det desuden også knapt så dyrt, og lade ham vælge :-D Han kom hjem med to skønne patent-flasker, jeg omgående blev forelsket i :-D Til 20,- pr. stk.


Jamen... ikke et øje var tørt :-D Jeg skal helt klart have fat i flere flasker... og så skal der laves værtindegaver :-D Saften kan du vælge at blande op med almindelig postevand... men jeg er ret sikker på, at dansk vand også vil blive en succes :-D

Hvordan laver du din bedste hjemmelavede saft?? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar