onsdag den 23. juli 2014

Humus


Som jeg fortalte om her... er jeg farlig glad for grønsags-stave med f.eks. humus - af den hjemmelavede slags naturligvis. Oftest køber jeg de tørrede kikærter, som skal stå i vand i et lille døgn, for derefter at blive kogt. I det tilfælde bruger jeg en hel pose... ellers kan det ikke svare sig strøm mæssigt. De kogte kikærter kan efter kogning deles op i portioner og fryses til senere brug.

Men... når der er så varmt som nu, magter jeg ikke at tænde komfuret, andet end hvis det er strengt nødvendigt. Så halleluja for dåser (som dog på ingen måde kan måle sig med de andre + desuden er billigere).


Hvis du vælger at bruge dåse kikærter, vil jeg opfordre til, at du skyller lagen de ligger i grundigt af under koldt vand - jeg kan ikke lide den, men måske du kan??

2 spsk. Citronsaft
2 stk. Hvidløg, fed
½ dl Majsolie
½ tsk. Salt
½ tsk. Koriander, stødt
½ tsk. Stødt spidskommen
400 g kikærter
Evt. lidt vand hvis humusen er for kompakt

Det hele blendes til en forholdsvis jævn masse og smages til med salt og ekstra krydderier


Humus behøver ikke "bare" at blive brugt som dip... det smager også forrygende, som smørelse på rugbrød, sandwich eller i burgerboller.

Note: Selvom jeg "reklamerer" for Kavli... er indlægget ikke sponsoreret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar