torsdag den 6. marts 2014

"Tøm køleskabet" - suppe


Der må da være grænser for galskaben... eller hvad?? Min bedre halvdel har opgivet at finde min... og indfundet sig med, at jeg bare ikke kan smide mad ud.




Suppe til 2 personer:

Stokken - lidt buketter fra broccoli
Et par håndfulde blomkål
3 kartofler
2 løg
3 fed hvidløg
1 spsk. olie
½ liter vand
½ tsk. spidskommen
1 klat philadelphia neutral
Salt

Alle ingredienserne skæres i små stykker.
Først svitses løgene i olien - uden at tage farve.
Så tilsættes de øvrige ingredienser, som får lov at svitse med i 5 minutter.
Tilsæt vand... og lad suppen simre i 30 minutter.
Blend suppen, tilsæt ost som langsomt får lov at smelte, mens suppen koger op igen.
Smag til med salt og spidskommen.

Læg lå broccoli og blomkål i bunden af suppeskålen og hæld suppen over.


Dejlig mættende og krydret suppe... server evt. brød til. Kostpris for 2 personer - næsten gratis!!


Hvad er din favorit "Stop Spild Af Mad"- suppe?? Smider du broccolistokken ud??

8 kommentarer:

  1. Hej Pia
    Jeg bruger broccolistokkene til mange ting. Feks. supper, ovnbagte i tern sammen med rodfrugter, revet i fars...
    Bruger du de grønne blade fra blomkålen?
    Kh
    Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne

      Ovnbagte er de også rigtig gode... i fars jeg dog endnu til gode :-D

      Bladene fra blomkål? Nej dem har jeg aldrig brugt. Mener du alle bladene... eller kun de inderste? Og hvad kan jeg bruge dem til?

      Ville være skønt med ny inspiration .-D

      - Pia

      Slet
    2. Hej Pia
      De grønne bladene fra blomkålen (gerne øko) skyller jeg rigtigt godt og bruger i supper...
      Først svitser jeg lidt løg 15 min, uden de tager farve, kommer lidt karry i og brænder af. Kommer bladene i sammen med stokken og hælder noget hønseboulion (fra et skrog sm blev kogt sammen med urter) over.
      Blendes når bladene er møre.... Kom evt en rest kogte ris i som fyld og ender fra nogle røde peberfrugter i tern, (Gemmer enderne fra peberfrugter i en skål på frost)
      Evt. lidt jævning og så lige et par terninger fløde (fryser rester af fløde i isterningeposer)

      Suppen smager dejligt med brød til.
      Kh
      Hanne

      Slet
    3. Hej Hanne

      Tak for opskriften... det må man i den grad kalde en "Stop Spild Af Mad"-suppe. Den husker jeg, næste gang jeg har blomkål på indkøbs sedlen :-D

      - Pia

      Slet
  2. Stokke er gode! Jeg har lige skrællet mine broccolistokke og bagt mine med olie, paprika og salt i ovnen og serveret sammen med oksekødsfrikadeller og gochamole, det er min favorit anvendelse.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Det lyder godt nok som en lækker menu... den vil jeg tænke på, næste gang jeg har en broccoli(stok) :-D

      - Pia

      Slet
  3. Jeg synes faktisk bedre om stokken end om buketterne. Træk det træede af og kog det sammen med buketterne. Fine blade fra blomkål og broccoli ryger i gratinen eller koges lidt til sidst sammen med det øvrige.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth

      Tak for din kommentar... det med de fine blade skal jeg huske. Dem har jeg faktisk altid smidt ud :-/

      - Pia

      Slet