onsdag den 25. december 2013

Ris(otto) - boller


Forleden lavede jeg risotto... med hakket selleri, gulerod og løg. Krydret med karry, spidskommen og koriander. Der blev godt og vel 3 dl i overskud.


Jeg besluttede mig for at bage boller. Om der bruges risotto eller almindelige kogte ris... kunne jeg forestille mig er ligegyldigt, men den krydrede risotto... gav en rigtig dejlig smag til bollerne, som iøvrigt blev  utrolig lækre :-D

12 store boller:
1 pakke gær
5 dl lunken vand
½ dl olie
1 håndfuld kerner
1 tsk. salt
3 dl kogt ris(otto)
Det mel dejen kan tage

Rør gæren ud i vandet... og tilsæt de øvrige ingredienser. Dejen skal være let klistret.
Stil dejen til hævning et lunt sted i en lille time.
Form bollerne på et mel-drysset bord, pensel med æg og giv bollerne lidt salt og peber på toppen. Skær et kryds... eller hvad du måtte have lyst til.
Stil ovnen til 220 grader... placer bollerne til efterhævning oven på ovnen i 30 minutter.
Bag bollerne i ca. 20 minutter.


Som sagt... de blev utrolig lækre. Svampede og tilpas krydrede. Skulle du have lyst til at se boller lavet med rester af suppe og kartoffelmos... klik her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar