tirsdag den 31. december 2013

Chicken nuggets og fritter


Jeg spiser aldrig sjældent noget, jeg ikke kan se, hvad er. Og købte chicken nuggets er en af tingene. Husker med gru, hvordan Jamie Oliver forsøgte at omvende skolebørn... ved at vise dem i detaljer, hvordan nuggets laves. Ungerne var ligeglade... deres favorit var stadig den klamme. Til slut i dette indlæg kan du... hvis du tør... se en lille skrækfilm. Om du vælger at tror på filmen eller ej... det er dit valg. Jeg ved godt, hvad jeg hælder til.

Når det så er sagt... hvorfor så i himmelens navn købe "grillmad", du sagtens selv kan lave... både billigere og bedre selv?? Mad til 2 personer koster i dette tilfælde max 25,-

Du skal bruge:
3 bagekartofler
1 kyllingbryst
1 æg
Mel
Rasp
Salt og krydderier
Olie


Start med fritterne... skræl kartoflerne og skær dem i ensartede bjælker. Skyl dem grundigt i iskoldt vand, så stivelsen forsvinder. Dup dem tørre og kom dem i en frysepose med rigeligt salt og 2 spsk. olie. (Tilsæt evt. krydderier du holder af. Fritterne skal have 30-35 minutter i en 220 grader varm ovn. Drys med ekstra salt.


I mellemtiden skylles kyllingbrystet og duppes tørt i køkkenrulle. Skær brystet i "nuggets" - ups, denne gang blev de lidt for store, ikke at det gør noget ved smagen... men så er det jo ikke helt rigtigt :-D
Vend først kødstykkerne i mel, derefter i sammenpisket æg... og til sidst i krydret rasp. Paprika er min fortrukne variant. Varm olie og en lidt smør op på en pande... og steg kyllingstykkerne i ca. 10 minutter. De skal være gennemstegte. Server med remoulade, sød chilisauce og en lille salat.

Skal - skal ikke?? Jeg har gået og tænkt på... om jeg skal udvide bloggen til også at handle om billigt og nemt mad... altså mad der højest koster 20,- pr. mand... men det er selvfølgelig individuelt, hvor meget man spiser. Hvad syntes du?? Skal jeg bare holde mig til resterne - eller?? I øvrigt... her bliver der aldrig rester, jeg kan "lege" videre med :-D




Ingen kommentarer:

Send en kommentar