mandag den 11. november 2013

Lav madplan


Madplaner har jeg praktiseret i... ja rigtig mange år. På nogen tidspunkter går det bedre end andre... men et er sikkert, mangel på madplan = med øgede udgifter på madbudgettet.

Første tjek er i fryseren... hvad har jeg af f.eks. kød eller saucer:
  • Fond og en smule kylling til mandag
  • Svinefars til tirsdag
  • Oksefars til onsdag
  • Lammekoteletter til fredag
  • Og sur/sød sovs til lørdag
Andet tjek er hvad jeg har af grønt og andet:
  • De kedeligste grønsager i skuffen og brød til mandag
  • Porrer og rødbeder til tirsdag
  • Løg og blegselleri til onsdag
  • Løg og kapers til torsdag
  • Kikærter (eller hestebønner) og hvidløg til fredag
  • Pasta til lørdag
Så skal indkøbssedlen bare laves:
  • Kartofler
  • Fisk
  • Øko citron
  • Agurk
  • Creme fraich
  • Kyllingebryster eller filet
  • 2 nye slags grønsager
  • Hjertesalat eller spidskål
Vupti... det var den madplan. Jeg skal så lige sige, jeg i øjeblikket er priviligeret. Jeg lever stadig godt af grønsagerne fra kolonihaven, men nu er grønsager ikke ligefrem det dyreste. Går du efter årstidens grønsager, er der masser af penge at spare på budgettet. 

Madplanen er kradset ned på under 10 minutter, netop fordi jeg ved, hvad der er i fryseren, køleskabet og skabene. Nogen uger er selvfølgelig mere kostbare at komme igennem, netop fordi du tømmer lagrene, men sørger du for at fordele de dyre indkøb... kød især, føles det ikke så slemt.

"Her griner vennerne og familien så også af dig... men det første de gør, når de kommer på besøg, er at fise ud i køkkenet for at se, hvad menuen står på de næste par dage... så kan de savle over det, kan de... for de er ikke inviteret ;-D "


2 kommentarer:

  1. Her bruger i også madplaner for ellers løber budgettet løbsk, og nu er vi blevet en mere i husstanden, ikke at hun er så dyr endnu - men bleer skal hun nok bruge en gang imellem.

    Men det at det er planlagt i forvejen, så man ved hvad menuen er til en uge frem, gør jo at man kan bruge den samme slags grøntsager flere gange på en uge, så de ikke ligger og bliver dårlige.

    Glæder mig til at at finde mere inspiration på siden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Velkommen til... glæder mig, du kan finde inspiration på min blog:-D
      En helt anden ting, der er godt ved madplaner... man slipper for det evindelige morgen-spørgsmål: "Hvad skal vi have til aften??"... som jeg døjer med at tage stilling til kl. 05.00 ;-D
      - Pia

      Slet