søndag den 10. november 2013

Forfinede brødcroutoner


Seriøst!!! Jeg er ved at dø af grin, når jeg i en dagligvare forretning ser folk, komme kartoner med brødcroutoner i indkøbskurven. Prisen for 100g er simpelthen så latterlig høj, når man tænker på, at det i princippet "bare" er ristet brød. Og hvem er det lige, der ikke har brød/boller liggende, der ikke er værd at spise, hvis de ikke lige har fået en tur på brødristeren??

Jeg laver selvfølgelig selv mine croutoner af mit eget hjemmebag. Alt andet ville jo være åndsvagt... på den måde ved jeg, der ikke er unødvendige tilsætningsstoffer i. Desuden bestemmer jeg selv smagen. Det er billigt og jeg smider ikke brød ud.

Om du skære brødet ud i tern... eller i tynde skiver, er hip som hap... dog skal croutonerne i skiver ikke have så lang tid i ovnen. Ergo sparer du også energi ;-D

Brødet du skal bruge, må ikke være friskbagt... det skal nærmere være stenhårdt, ellers er det umuligt at skære i super-tynde skiver. Skiverne pensles let med olie, der er blandet med dit ynglings krydderi og en anelse salt. Og så skal det ellers bare i ovnen... stil det ind, når du alligevel er ved at forvarme ovnen til noget andet, det plejer at være lang tid nok. Croutonerne skal ikke vendes.

Opbevar i en lufttæt beholder hvis du har lavet mange... hvis du kun har lavet en pladefuld, kan det ikke betale sig, for de forsvinder som dug for solen... lidt a'la chips :-D

Læst i Politikken: "Kun få opdager, at brødet i en pose med 95 gram langtidsholdbare brødcroutoner og luft sælges til en kilopris på 210 kroner, selv om det ifølge en ekspert næppe indeholder råvarer for mere end en femmer".

Grotesk når man tænker på, man kan købe 1kg rejer for en lille hund.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar